Persbericht De B van beginnen – met schrijven

Op vrijdag 15 november is De B van beginnen – met schrijven verschenen, een boek van schrijfcoach Barbara Trappenburg. Een naslagwerk met 295 lemma’s die met z’n allen helpen om makkelijker (betere teksten) te schrijven.

Voorin het boek staan drie lijstjes met lemma’s die de lezer op gang helpen met schrijven: begin met een goed gevoel, begin met de inhoud en begin met een systeem. Gevolgd door alle trefwoorden: van de A van Aandacht tot en met de Z van Zoeken.

Achterin het boek staan vijf veelvoorkomende schrijfproblemen met de lemma’s die behulpzaam zijn bij het aanpakken ervan:

1. Hoe kan ik sneller schrijven?
  2. Ik zit vast, wat nu?
  3. Hoe haal ik mijn deadline?
  4. Hoe kan ik mijn tekst verbeteren en aantrekkelijker maken?
  5. Hoe laat ik meer van mezelf zien?

De B van beginnen – met schrijven is een boek zonder strenge regels, waarin de auteur laat zien wat zich voor haar heeft bewezen bij het schrijven van non-fictieteksten. Met veel voorbeelden, praktische oplossingen en simpele stappen. Om met vertrouwen aan de slag te gaan, in plaats van met bezorgdheid, angst of stress.

Waarom dit boek?

Als schrijven je niet makkelijk afgaat, ben je in deze tijd de pineut.

Of je nu zelfstandig ondernemer bent of een baan hebt, van veel mensen wordt tegenwoordig gevraagd om af en toe of regelmatig iets te schrijven. Een tekstje voor op de website, een verslag over een evenement voor Facebook, een artikel op LinkedIn.

Het resultaat daarvan is voor iedereen zichtbaar en online lange tijd vindbaar. En daarmee wordt dat schrijven belangrijk. En ook spannend.

De B van beginnen – met schrijven helpt om stap voor stap met schrijven aan de slag te gaan en om het niet groter of moeilijker te maken dan nodig. De lezer kan er dingen uit pikken om te proberen. Het liefst wat hem het meest aanspreekt. En dan er iets nieuws bij pakken als dat eerste helemaal vertrouwd is geworden. Zo ontwikkelt de lezer zelf zijn ideale schrijfproces, dat hij bij elke nieuwe tekst kan inzetten en verder verbeteren.

Voor wie?

De B van beginnen – met schrijven is bedoeld voor mensen die non-fictieteksten schrijven. Het is primair gericht op zelfstandig ondernemers, secundair op mensen met een baan. Voor mensen die hun gezond verstand gebruiken, maar ook weleens denken: hoe pak ik dat nou handig aan?

Waar te koop?

Via de mail, 0624551585 of www.schrijflab.com

en vanaf 22 november via bol.com en boekhandels.

Praktische gegevens

ISBN 978-90-828119-0-2

prijs € 24,50 (inclusief 9 % btw en verzendkosten binnen Nederland)

164 pagina’s

formaat 20 x 20

Titel

Waarom De B van beginnen – met schrijven? Uit het lemma Begin met het leukste: ‘Elke keer dat je verdergaat met schrijven is er een beginmoment dat aanleiding kan geven voor twijfels, uitstelgedrag, het oud papier wegbrengen of wat maar belangrijker lijkt.’ Beginnen met schrijven is niet alleen starten met een blanco document voor je, met niets op papier. Elke keer is er iets te overwinnen. Dit boek helpt daarbij.

Oorsprong/idee

De B van beginnen – met schrijven begon met het idee om een opgewekt boek over schrijven te maken. Een boek dat niet saai is, maar juist uitnodigt om alsmaar door te lezen.

De vorm, geïnspireerd op een oude veertiendelige encyclopedie, biedt veel ruimte voor afwisseling en voorbeelden. Het is een mix van een reis- en kookboek geworden. Je wilt van A (probleem of wens) naar B (oplossing of resultaat), en hoe bereik je dat.

De Londense ondergrondse vormde de inspiratie voor de vormgeving: lijnen die alles met elkaar verbinden.

Hoe werkt het?

De B van beginnen – met schrijven behandelt alle aspecten die volgens de auteur met schrijven te maken hebben. Van je houding en stemming tot de omstandigheden waarin iemand schrijft. En van de voorbereiding tot het kritisch beoordelen van een tekst die bijna af is.

Barbara Trappenburg is voorstander van kleine stappen en van het schrijven in fasen (een voorbereidings-, uitwerk- en afrondfase), maar het belangrijkst vindt ze dat iemand doet wat voor diegene goed werkt. Zonder dwingende regels, maar met een praktische, optimistische aanpak.

Over de auteur

Fotograaf: Yon Gloudemans

Barbara Trappenburg (1966) studeerde Algemene Letteren (Communicatie) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze werkte daarna lange tijd voor televisie, onder andere als bureauredacteur. In 2009 werd ze zelfstandig als tekstschrijver/contentmaker.

Tegenwoordig is haar belangrijkste rol het begeleiden van mensen die blogs, artikelen of een boek willen schrijven (of andere non-fictieteksten) en daar problemen bij ondervinden:

‘Ik zie meestal meteen hoe die obstakels aan te pakken zijn. En ook waarin iemand al bijna of helemaal op de goede weg zit, want er gaat meestal al veel goed. Hoewel die obstakels gewoonlijk veel aandacht krijgen, is het vaak een kwestie van het schip een paar graden bijsturen. Met simpele ingrepen, zo leert de praktijk. En dan ligt de boel weer op koers. Dat geeft vertrouwen. En vervolgens vrolijk verder, met kleine stappen. Schrijven van de zonnige kant bezien.’

Vanuit haar bedrijf Schrijflab organiseert ze schrijfklassen en (in samenwerking met VillaForum) schrijfdagen en schrijfinspiratieweken. Daarnaast begeleidt ze mensen individueel bij het schrijven van non-fictie.

Het doel van Schrijflab is om schrijven makkelijker en leuker te maken.

via de mail

www.schrijflab.com